כתיבת שאלות עבור סקרים באינטרנט

כתיבת שאלות היא אמנות שדורשת עבודה מרובה,תרגול ועזרה מאחרים. הדיון שלהלן מזהה ומאפיין כמה מהמלכודות הנפוצות ביצירת שאלון.

הימנע ממילים או שאלות טעונות או מובילות
שינויי נוסח קלים יכולים לייצר הבדלים גדולים בתוצאות. לעיתים מילים כמו יכול/ צריך/ אולי יכולות להישמע כמעט אותו הדבר, אבל עלולות לייצר הבדל של 20% בתוצאות השאלה (בית המשפט העליון יכול .. צריך .. אולי .. אילץ את התפרקותה של חברת מיקרוסופט). שימוש במילים חזקות המייצגות שליטה, כגון מילות איסור, גם זה מייצר תוצאות דומות (האם אתה מאמין שקונגרס צריך לאסור על חברות ביטוח מהעלאת שיעורים?) . בנוסף, לפעמים ניסוח יכול להיות מוטה: לא היית רוצה ללכת למסעדה של…? וכך לכוון את המשיב לענות תשובות ספציפיות.

לא להציב שאלות במקום שאיננו מתאים בשאלון
מומלץ להשתמש בשיטת משפך.שאלות כלליות בתחילת השאלון כחימום,ואז שאלות ספציפיות יותר, ולאחר מכן שאלות קלות וזורמות יותר למענה דוגמת שאלות דמוגרפיה.

קטגוריות בחירה דומות בשאלה
קטגוריות בחירה צריכות להיות סותרות ולא זהות, כך שניתן לבצע בחירות ברורות. תשובות אינן בלעדיות עלולות לסכל את המשיב ולגרום לו לפרשנות קשה בהבנת השאלה.

שאלות ספציפיות
לדוגמה, האם אתה אוהב מיץ תפוזים? זה מאוד ברור ומאד כללי. יש לברר תחילה מה אנחנו רוצים לדעת, האם המשיב אוהב את הטעם, המרקם, הערך תזונתי, הויטמין C ,המחיר הנוכחי ועוד.       להיות ספציפיים במה שאנחנו רוצים לברר.

מילים מבלבלות או לא מוכרות
אין להשתמש במילים מז'רגון ספציפי בתעשייה או ראשי תיבות. יש לוודא כי קהל המשיבים מבין את הרמה של שפת השאלון.

שאלות לא מכוונות מביאות למגוון תשובות רחב ולא מדויק
איזה הצעות יש לך לשיפור מיץ עגבניות?השאלה היא על טעם, אך המשיב עשוי להציע הצעות לגבי מרקם, הסוג של פחית או בקבוק, מיצי ערבוב, או משהו שקשור לשימוש במיקסר או במתכונים. שאלה לא מספיק ברורה ומכוונת עלולה להביא תשובות מאד מקיפות ולעיתים אף לא מדויקות .

לא להכריח את המשיב לתת תשובות
משיבים לא תמיד רוצים, או לא מסוגלים לספק את המידע המבוקש. פרטיות היא נושא חשוב לרוב האנשים. שאלות על הכנסה,כספים, חיי משפחה, היגיינה אישית, דעה פוליטית, גישה דתיתיכולות להיות חודרניות מדי, וידחו על ידי המשיב.

בשאלות בחירה מרובה יש להקפיד שמגוון התשובות המוצע ממצה את רוב אפשרויות המענה
יש לבדוק האם כל האפשרויות מכוסות.אם איננו בטוחים, יש להוסיף אופציית אחר פרט. יש לכסות לפחות 90% מאפשרויות המענה על מנת ששאלה תהיה טובה וברורה.

יש להקפיד על סרגל תשובות ( טוב מאד- רע מאד) מתאים לכל שאלה
סרגל תשובות עשויי להיות מתאים למצבים מסוימים ומוטה במצבים באחרים. לדוגמה בעת מדידת דפוסי צריכת אלכוהול יש להשתמש בסרגל רחב של כמות צריכה עם קצוות קוטביים. כמות הצריכה יכולה להיות בלתי מוגבלת. דוגמה מנוגדת היא במקרה בו נרצה לשאול מה איכות הטיפול שקיבלת בבית החולים, נרצה להשתמש בסולם של מעולה, טוב מאוד, טוב, הוגן. אנחנו לא מצפים לטיפול ירוד.

שאלה כפולה המופיעה בשאלה אחת
יש להימנע משאילת שאלה אחת הכוללת בתוכה שתי שאלות שונות. לדוגמה מהו שירות האינטרנט המהיר ביותר והנוח ביותר עבורך?המהיר ביותר הוא בהחלט לא חסכוני ביותר. שתי שאלות צריכות להישאל במקרה זה.

שאלות דיכוטומיות
יש להקפיד איך לשאול שאלות דיכוטומיות.לדוגמא, האם אתה חושב ששחקני כדורסל הם סוכנים עצמאיים או עובדים של הקבוצה שלהם? יש סבורים ששניהם נכונים.

שאלות ארוכות
שאלות אמריקאיות הן הארוכות ביותר והמורכבות ביותר. שאלות של תשובות טקסט חופשי הן הקצרות ביותר והקלות ביותר למענה. ככל שנגדיל את אורך השאלה והסקר, נקטין את הסיכוי לקבלת תשובה מלאה והולמת.

שאלות על כוונות עתידיות
יוגי ברה, אמרה פעם כי שאלות בנוגע לתחזיות עתידיות הן הקשות ביותר למענה. תחזיות רחוקות מידי של יותר מכמה שבועות קשות למענה.